vrijdag 29 augustus 2008

Reclamebureaus: meer winst bij minder omzet

Het bedrijfsresultaat van communicatieadviesbureaus in Nederland is volgens de bedrijfsvergelijkende enquête van de VEA in 2007 licht verbeterd. Terwijl de netto mediabestedingen dat jaar met ruim 6% groeiden, werden de bureaus geconfronteerd met een daling van hun inkomen met 2% per medewerker. Desondanks slaagden zij er in het resultaat voor belasting te laten stijgen van 12,9% in 2006 naar 13,5% in 2007.

De onderlinge verschillen waren groot. Het inkomen per medewerker van arbeidsmarktcommunicatiebureaus daalde gemiddeld met ruim 7% en dat van dm en online bureaus zelfs met meer dan 13%! Deze gespecialiseerde bureaus waren niet in staat deze forse inkomensdalingen in de kosten op te vangen. Ondanks het gunstige economische klimaat werden zij dan ook geconfronteerd met een teruggang in het resultaat. In het geval van de AMC-bureaus zelfs met 60%.

De oorzaak hiervan is gelegen in zowel de krappe arbeidsmarkt als vooral ook de steeds kortere doorlooptijden en planningen. Dit laatste heeft hogere flexibiliteit in de bezetting en dus hoge freelance kosten tot gevolg. Daarbij komt bovendien dat gemiddeld iedere medewerker per jaar een volle week actief is in het kader van new business pitches.

Anton Gouman