maandag 1 december 2008

4 soorten LinkedIn-gebruikers

De zakelijke netwerksite LinkedIn telt ruim 30 miljoen gebruikers. Dat zij verschillen van de gebruikers van puur sociale netwerksites als Facebook en MySpace was bekend, maar niet in welke opzichten. Onderzoeksbureau Anderson Analytics bracht ze samen met LinkedIn en text-mining bedrijf SPSS in kaart. Gebruikers van LinkedIn bestaan uit vier categorieën.

Savvy Networkers (30%)
Savvy Networkers hebben veel contacten en staan hoog in de ranglijst met invloedrijke netwerkers. 69% leest blogs en 9% houdt zelf een blog bij. 30% heeft een fulltime baan maar kijkt rond naar iets anders. Hun persoonlijke inkomen behoort tot de suptop, net als het geld dat zij in hun functie beheren.

Senior Executives (28%)
Senior Executives behoren tot de hoogste inkomensgroep en zijn op hun werk verantwoordelijk voor de grootste kapitaalstromen. Zij gebruiken LinkedIn vooral voor netwerken met andere executives. 81% is niet op zoek naar een andere functie.

Late Adopters (22%)
Late Adopters hebben LinkedIn pas laat en via via ontdekt. Zij netwerken nauwelijks en zijn voorzichtig met het delen van informatie. Zij vallen in de derde inkomensgroep.

Exploring Options (21%)
De Exploring Options-groep (21%) kijkt vooral uit naar een andere baan. 70% heeft werk maar zoekt actief en hun belangstelling voor LinkedIn draait vooral om carrièreplanning. Het is de jongste van de vier groepen en telt de meeste vrouwelijke leden.

(bron: Advertising Age)