woensdag 6 mei 2009
"More will be the new less" - Trends in corporate identity
Corporate identity
Van huisstijl, naar corporate identity, naar corporate branding. Wat begon als een ‘drolletje’ bij een naam ontpopt zich meer en meer tot een ‘totaal’ corporate identity. Maar wat is corporate identity en waarom is dit zo belangrijk? Om daarop een duidelijk antwoord te geven, leggen we eerst eens uit wat corporate identity is. Corporate identity is de visuele identiteit van een organisatie, waartoe het logo, de
huisstijldragers en de verdere externe presentatie van de organisatie behoort. Hierbij dient de identiteit, hoe een organisatie op anderen overkomt, aan te sluiten op de missie en visie en kernwaarden. Gebeurt dit niet, dan zal het imago (hoe anderen naar de desbetreffende organisatie kijken) een mismatch maken met de realiteit. Wat kan resulteren in minder omzet, minder klanten en een slechte reputatie. Kortom, is corporate identity belangrijk? Volmondig: ja!
Trends in corporate identity
Wanneer we kijken naar corporate identity door de jaren heen, kunnen we stellen dat het een en ander aanzienlijk is veranderd. Wat vaak werd ontworpen met de beperking van de drukpers, is nu niet meer los te zien van de omgeving. Alleen al de invloed van internet en web 2.0 heeft daar een grote bijdrage aan geleverd. Maar ook citymarketing en bewegend beeld. Neem bijvoorbeeld het Stedelijk Museum of de communicatie rondom de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Beide laten op aansprekende en onderscheidende wijze zien dat logo’s niet meer vanzelfsprekend en opzichzelfstaand zijn. Maar hoe vertaal je dit naar je eigen organisatie? En waar en hoe begin je? Om te beginnen, begin je heel gemakkelijk bij het begin: de kernwaarden. Wie ben je, wat doe je, waarom doe je dat wat je doet en wat maakt je onderscheidend? Kortom, op wat voor een manier positioneer je de organisatie?
Positionering
Positionering kent drie fases: business-, merk-, en communicatiepositionering. Een complex proces waarin stapsgewijs een organisatie volledig in kaart wordt gebracht. Een aantal waarden, zoals autoriteit, inspirerend/lef, gezag/klassiek, gezag/modern kunnen we daarin onderscheiden. Deze waarden dragen bij aan de positionering van de organisatie. Met als doel: de juiste balans te vinden. Tussen enerzijds: doen wat je het beste kunt (inside-out), en anderzijds: de behoefte van klanten (outside-in).
Wanneer het gaat over positionering, merkwaarden en merkstructuur werken we nauw samen met Aalders Merkpositionering en Marketingcommunicatie, dé specialist op het gebied van positioneringsvraagstukken. Wilt u meer weten of eens verder praten over de wereld van positioneren? Neem dan contact op met Anton Gouman, algemeen directeur, telefoon (024) 323 93 17, of per e-mail: antongouman@puntkomma.nl.
Over Puntkomma
- Communicatiebureau Puntkomma
- Puntkomma bedenkt creatieve strategieën, online en offline concepten en crossmediale communicatieoplossingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, marketingcommunicatie en corporate communicatie.