De trends rijker, visueler en interactiever zijn online niet meer weg te denken. Ook op corporate websites wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van visuals, video en andere interactiemogelijkheden. Met name op corporate homepages prijkt steeds vaker een grote visual, ofwel ‘brandbox’. En als voornaamste doel het merk te laden en de bezoekerservaring te verrijken.
Succesfactoren voor de brandbox
Een brandbox stelt bezoekers (corporate stakeholders en ook klanten) in staat het merk écht te beleven en geeft inzicht in de business van het bedrijf. Dit kan op internet misschien wel effectiever dan via welk ander medium dan ook. Hieronder een vijftal succesfactoren voor een effectieve brandbox:
1. Visualiteit en Interactiviteit
Basisvoorwaarde van een brandbox is dat deze visueel aantrekkelijk is. Bied de gebruiker daarnaast de mogelijkheid om iets te doen binnen de brandbox. Interactieve mogelijkheden stimuleren het gebruik en verhogen daarmee de user experience, mits goed uitgevoerd uiteraard.
2. Inhoudelijke relevantie
Zorg dat de brandbox aansluit bij de informatiebehoeften van de bezoeker. Alleen dan zullen zij getriggered worden om de brandbox actief te gebruiken. Bovenstaande bedrijven tonen allen inspirerende informatie over projecten of toepassingen van hun producten en diensten. Dit is informatie die voor een grote groep bezoekers relevant en inspirerend kan zijn, van klanten tot werkzoekenden tot journalisten.
3. Integratie door gehele website
Veel brandboxes prijken vooral op de homepage. Dit is op zich ook de plek waar de brandbox het beste tot zijn recht komt. Op de rest van de website kom je als bezoeker echter lang niet altijd de interessante content tegen die in de brandbox zit. Een gemiste kans als een bezoeker niet via de voordeur (homepage), maar bijvoorbeeld via een deeplink uit Google of uit een RSS feed de website betreedt. Gebruik dus ook de rest van de website om op een effectieve en relevante manier de content uit de brandbox voor het voetlicht te brengen, bijvoorbeeld met relevante triggers en links aan de rechterkant van een pagina.
4. Toegankelijkheid (Flash)
Een ‘brandbox’ wordt veelal in Flash geprogrammeerd. Groot voordeel van Flash is dat de content er gewoonweg ‘gelikt‘ uitziet en de gebruikservaring verhoogd wordt. Bovendien is het gebruik van Flash inmiddels redelijk gemeengoed. Er is echter ook een groep gebruikers - met name binnen grote bedrijven - die geen Flash heeft geïnstalleerd of een oudere versie van Flash gebruikt. Mogelijk nadeel is in dat geval dat de brandbox het doel niet waar kan maken. Zorg in dat geval dat de brandbox zo compatibel mogelijk is met de door gebruikers geïnstalleerde Flashversies. Bied bovendien altijd een alternatief voor Flash. Denk bijvoorbeeld aan een statische visual die doorverwijst naar relevante content binnen de website.
5. Meten = weten
Een goed uitgevoerde brandbox kan een aardige investering zijn. Denk alleen al aan het bedenken van een concept, het maken van scripts, het maken van video’s en het programmeren van het eindresultaat in Flash. Het is daarom erg belangrijk om de effectiviteit van de brandbox te meten, zowel kwantitatief als kwalitatief. Uiteindelijk is het alleen met feiten mogelijk om de toegevoegde waarde van de brandbox aan te tonen en de investering te rechtvaardigen.
Een relevante, interactieve en visuele brandbox leent zich uitstekend als middel om het corporate merk te laden. Het geeft de corporate website - die traditioneel vrij tekstueel van aard is - een duidelijke meerwaarde, vooral als het gaat om het laden van het merk en de bezoeker de core business echt te laten beleven. Dat maakt de brandbox misschien wel dé killer application van de corporate website anno 2009.
(bron: www.frankwatching.com)
dinsdag 28 april 2009
Over Puntkomma
- Communicatiebureau Puntkomma
- Puntkomma bedenkt creatieve strategieën, online en offline concepten en crossmediale communicatieoplossingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, marketingcommunicatie en corporate communicatie.