Een meerderheid van 67 procent van de Nederlandse consumenten ontvangt liever via e-mail informatie over nieuwe producten dan via andere kanalen. Dat blijkt uit het internationale online onderzoek '2009 European Attitudes Survey', uitgevoerd in opdracht van e-mail marketingservices provider e-Dialog.
Een vijfde van de Nederlandse consumenten geeft nog steeds de voorkeur aan productinformatie via traditionele kanalen, zoals printcatalogi, direct mail of flyers. Voor één op de vier Nederlandse consumenten (26 procent) kan een aanbod via e-mail of direct mail reden zijn voor het doen van een impulsaankoop. Een aanbieding via een sociale netwerksite zet zeven procent van de Nederlandse consumenten aan tot een online aankoop. Het onderzoekt wijst tevens uit dat 39 procent van de jonge consumenten in Nederland bij aankoopbeslissingen vertrouwt op e-mailinformatie. Slechts 14 procent gaat af op informatie die vrijkomt via sociale netwerken.
De Nederlandse consument ziet per e-mail het liefst een tijdelijke aanbieding (56 procent). Gratis verzending komt met 38 procent op een goede tweede plaats. Van de ondervraagde Nederlandse respondenten geeft 36 procent aan eerder een product in de winkel zou kopen na het ontvangen van een e-mail met informatie hierover. Een kwart zegt eerder een online aankoop te voltooien als ze een herinnering per e-mail zouden ontvangen over producten die ze nog in een online winkelwagentje hebben staan. Interessant is ook het feit dat in de leeftijdsgroep van 18-24 jaar de kans het grootste is dat ze een online aankoop voltooien na ontvangst van een herinneringsmail (34 procent).
Gevraagd naar de reden waarom ze hun e-mailadres liever niet zouden geven aan een bedrijf, geeft 44 procent van de Nederlanders aan bang te zijn voor allerlei ongevraagde e-mails. Ook zegt 32 procent niet zien welk voordeel het afgeven van het e-mailadres zou bieden”. Eén op de vier (24 procent) van de ondervraagde consumenten geeft zijn of haar e-mailadres niet omdat ze bedrijven op dit gebied niet vertrouwen.
(bron: Adforesult 15 juni 2009)
woensdag 17 juni 2009
Over Puntkomma
- Communicatiebureau Puntkomma
- Puntkomma bedenkt creatieve strategieën, online en offline concepten en crossmediale communicatieoplossingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, marketingcommunicatie en corporate communicatie.