De online mediabestedingen in Nederland vertegenwoordigen tezamen een aandeel van 18 procent van de totale mediabestedingen. Dat hebben IAB Europa en PriceWaterhouseCoopers(PwC) bekendgemaakt tijdens het Europese IAB congres Interact 09.
IAB Europa en PwC presenteerden de cijfers aan de hand van de derde editie van AdEx. Dit is een studie naar de online mediabestedingen in 19 Europese landen op basis van lokale mediaregistraties, expertreviews en de eigen analyse van PwC. De totale online mediabestedingen in deze 19 landen komen in 2008 uit op EUR 12.9 miljard. Dat betekent een stijging van 20 procent ten opzichte van 2007.
In Nederland werd een bedrag van 794 miljoen genoteerd aan online mediabestedingen. Daarvan werd de helft uitgegeven aan Search, 27 procent aan display, 21 procent aan classifieds en slechts 2 procent aan e-mail. Het aandeel voor search ligt in Nederland hoger dan het Europese gemiddelde van 43 procent. Classifieds hebben in Europa daarentegen met 26 procent een hoger aandeel dan in Nederland.
Marco Derksen, voorzitter van IAB Nederland, is optimistisch voor wat betreft de marktontwikkelingen gedurende de rest van 2009. “Als ik mijn oor in de markt te luisteren leg, zeggen partijen dat er in het tweede kwartaal beduidend meer beweging naar online waar te nemen is dan in het half jaar daarvoor. Je ziet dat adverteerders en bureaus in deze tijden erg kritisch naar de effectiviteit van alle mediumtypen kijken, maar dat is eerder gunstig voor online media dan ongunstig. En dus zou het mij niet verbazen als we in 2009 op een groei van meer dan 5% uit zullen komen."
(bron: Adforesult 15 juni 2009)
woensdag 17 juni 2009
Over Puntkomma
- Communicatiebureau Puntkomma
- Puntkomma bedenkt creatieve strategieën, online en offline concepten en crossmediale communicatieoplossingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, marketingcommunicatie en corporate communicatie.